Bár a függőség szó hallatán elsősorban a szerfüggőségekre gondolunk, de az utóbbi években egyre többet lehet hallani a viselkedés függőségekről is. Az elmúlt időszak bizonytalanságai, kiszámíthatatlanságai szorongással töltenek el mindenkit. Bekúsznak az iskola falai közé is, és mi tanárok zavartan figyeljük az érkező gyerekeket. Érezzük egy ideje, hogy nincs minden rendben, nem jó irányba haladunk. Néhány éve még nem láttunk ennyi kávézó, energiaitalozó, nyíltan dohányzó gimnazistákat, sem ennyi telefonnal a kezében tévelygő üveges tekintetű kisgyereket, akitől, ha megpróbálod elvenni a telefonját, kétségbeesik, esetleg agresszívvá válik.
Mi történik a gyerekekkel? Lehet, hogy éppen most nézzük végig csöndben, ahogy addiktív felnőttek lesznek? Egyáltalán mitől lesz egy impulzív személyiség függő? Mit tudunk tanárként tenni ellene? Legyünk mi a fékek, akik segítik a megfeszített idegrendszernek, hogy megpihenjen. Beszélhetünk 10-12 éves gyerekeknek a őszintén a függőségekről? Miért fontos, az egészséges önértékelés kialakítása, ami
-valljuk be-, egyre többször hárul a tanárokra, pedig jó esetben otthonról hozza a tanuló.
Mit kezdjünk azzal a helyzettel, hogy a mi gyerekeink valósága már az internet világa, míg mi magunk a valódi világban szocializálódtunk? Hol a híd a két valóság között és ki menjen át rajta? Megtehetjük-e felnőttként, hogy kimaradunk belőle?
Rendkívül tanulságos és felrázó beszélgetés Az Ezerarcú függőség c. könyv kapcsán, amelyben Dr Kapitány-Fövény Máté pszichiáter és Tibenszky Móni Lisa a Felelős Szülők Iskolájának alapítója beszélgetett.
„Fontos, gondolatébresztő és élvezetes olvasmány, közérthetően mutatja be a szenvedélybetegségek kialakulását, a függőség hátterében megfigyelhető sorsokat és a függőségekből való szabadulás kiútjait.”
Dr. Demetrovics Zsolt pszichológus-addiktológus, egyetemi tanár, az ELTE Pszichológiai Intézetének igazgatója